【シーズン6】人生が100倍楽しくなる、パスターまことの聖書通読一日一生(旧約聖書 新約聖書 聖書通読ブログ)

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【シーズン6】人生💯倍の祝福😊【聖書】マタイの福音書20章 神の哀れみを求める

2024年04月17日 11時04分53秒 | 福音書
マタイの福音書20章 神の哀れみを求める
1.ぶどう園の労務者のたとえ(20:1-26)
20章のぶどう園の労務者のたとえは、マタイだけがマタイ記録するものです。他の福音書にはありません。単純に読めば、このたとえは、全体として、神の気前のよさを語っています。しかし注目すべき点は、このたとえの前後です。同じような言い回しなのに、順序を入れ替えたような言い回しが繰り返されていることです。19:30「先にいる多くのものが後になり、後にいる多くのものが先になります」、20:16「後の者が先になり、先の者が後になります」。とあります。つまりこのたとえは、19章の金持ちの青年の物語とつながっているのです。ですから、金持ちの青年の物語、とぶどう園の労務者のたとえは、一緒に合わせて理解しなくてはなりません。
では、金持ちの青年の物語と、このぶどう園の物語は、何が関連しているのか?19章に戻って、ペテロがそのストーリーの中で何を問題にしたのかを考えてみましょう。金持ちは、自分が持っているものを捨てきれないでいました。それで、ペテロは、自分は、何もかも捨てて主にお従いしてきた、と言っています。そして、そのような自分は、「何がいただけるのか」と問いかけていました。するとイエスは、あなたは100倍のものを受けるのだ、とおっしゃいました。まあ、この話は、これで終わり、ということだったと思います。
ところが、ペテロのことをよく考えてみると、彼は、このぶどう園の農夫のたとえの登場人物の中では、「先の者」ではなく「後の者」に当たるのです。パリサイ人のように小さな頃から宗教的に熱心な家に育てられ、厳格に宗教教育を受けたわけでもありません。彼は、そのようなパリサイ人に比べれば、随分いいかげんな信仰生活の家庭で育てられて、実際に、ろくろく、会堂での礼拝にも参加しなかった、ささげ物も心遣いをもったささげ物ではなく、あまり物を適当にささげるような信仰生活をしてきたのではないでしょうか?つまり、彼は、仕事も終わるような時間に、後からぶどう園に雇われたような人なのです。それで、最初から厳しく信仰生活をしつけられてきた人に交じって、神様から永遠のいのちという同じ賃金をもらおうとしている実に厚かましい存在なのです。
ところが、イエスは、100倍のものを与えると先のお話で約束をされて、ここでさらに、その期前のよさを、確証しているわけです。ペテロよ、あなたは後から来たものだよ、もう仕事も終わるような頃に、のこのこ仕事にやってきて。でも、神様は実に気前がよいので、あなたに約束したものは取り消さない、ペテロの質問に対して二度目の確約を与えたというわけです。なんとも、神の懐の深さに、ただ感謝し、涙する思いになるのは、私ばかりでしょうか?私も自分がのこのこ組にいるような気がします!
2.十字架の道、三度目の予告(19:16-30)
さて17節、イエスは、ご自分が十字架にかかることを予告されます。これで3度目になります(16:21、17:22)。先の予告では、弟子たちは否定的に反応しましたが、ここではいささか前向きです。ただ彼らは、厚かましくも、イエスが栄光を受けられる時には、イエスに並んで栄誉を受けることを求めたのです。イエスは言います。27節「先頭に立ちたいと思う者は、皆のしもべになりなさい」先の労務者のたとえがまだ生きています。つまり、あなたがたは、「後の者」に徹しなさい。後の者が先になっただけで十分。私の弟子は、私と同じ道を歩むことは確かなのだ。私は、仕えられるためではなく、仕えるために来たのだし、28節、多くの人を救いにもたらす人生に、自分自身をささげるために来たのだ。同じようにしなさい、というわけです。
29節からのふたりの盲人の物語は、ペレヤ地方での伝道の締めくくりであり、以上のお話のまとめです。世の中には、見て見ぬふりをし、避けて通りたいと思うことはいくらでもあるでしょう。しかし、神の力を知るイエスの弟子はそうではないのです。イエスが神に仕え十字架を担ったように、イエスの弟子もまた、黙々と神に仕え、世の必要に手を差し伸べるのです。信仰あればこそなせる業です。では今日もよき一日となるように祈ります。
Matthew 20: Seeking God's Compassion
1. the parable of the laborers in the vineyard (20:1-26)
The parable of the laborers in the vineyard in chapter 20 is recorded only in Matthew. It is not found in any other Gospel. Read simply, the parable as a whole speaks of God's generosity. What is noteworthy, however, is the before and after of the parable. The same phrases are repeated but in a different order: 19:30, "Many that are first will be last, and many that are last will be first"; 20:16, "The latter will be first, and the former will be last." The same is true of the parable. In other words, this parable is connected to the story of the rich young man in chapter 19. Therefore, the story of the rich young man and the parable of the laborers in the vineyard must be understood together.
So what is the connection between the story of the rich young man and this parable of the laborers in the vineyard? The rich man was not ready to give up what he had. So Peter says that he has left everything behind and followed the Lord. And he asked himself, "What can I receive? And Jesus said, you will receive a hundredfold. Well, I think that was the end of the story.
But if you think about Peter, he is not the "first" but the "last" of the characters in the parable of the farmer in the vineyard. He was not raised in a religiously zealous home from a young age like the Pharisee, nor did he receive a rigorous religious education. He was brought up in a family with a very careless religious life compared to that of the Pharisees, and in fact, he did not even attend services in the synagogue very often. In other words, he was someone who was hired at a later time in the vineyard, just as his work was about to end. And so, he is a very arrogant person who is trying to get the same wage of eternal life from God as those who have been strictly disciplined in the life of faith from the very beginning.
Jesus, however, promises to give 100 times what he has already given, and here he further confirms the goodness of his promise. Peter, you are a latecomer, coming to work at a time when the work is almost finished. But God is so generous that He will not cancel what He promised you, and He gave a second assurance in response to Peter's question. Am I the only one who feels grateful and moved to tears at the depth of God's generosity? I feel as if I am in the same group!
2. the way of the cross, the third warning (19:16-30)
Now, in verse 17, Jesus announces that He will go to the cross. This is the third time (16:21, 17:22). In the previous prediction, the disciples reacted negatively, but here they are somewhat more positive. Only they were thick-skinned and asked to be honored alongside Jesus when He is glorified. Jesus says, v. 27: "Whoever wishes to take the lead, be servant of all" The earlier parable of the laborers is still alive. In other words, be ye "the latter." It is enough that the latter are the first. I am certain that my disciples will walk the same path as I do. I came not to be served, but to serve, and verse 28, to give myself to a life that will bring many to salvation. So do the same.
The story of the two blind men from verse 29 concludes the evangelism in the region of Perea and summarizes the above story. There are many things in the world that we would like to turn a blind eye to and avoid. But not so the disciple of Jesus who knows the power of God. Just as Jesus served God and carried the cross, so too Jesus' disciples silently serve God and reach out to the needs of the world. This is a work that can only be done with faith. I pray that today will be another good day.